Fox Football News i dansk udgave


Champions League er begyndt igen; og i den anledning kunne man hos DR for nylig læse, at millioner af fans ser kampene via ulovlige streams.

De, der ejer rettighederne til Champions League, forsøger nemlig at sælge kampene sammen med en hel masse andet, som de sportsinteresserede ikke ønsker at se. Og det er i grunden lidt interessant, at i en tid med valgfrihed alle vegne, er er ikke noget, der hedder frit valg, hvis man er dansker og vil se f.eks. Champions League.

Her er vi helt og aldeles i hænderne på ”Fox Football News Danmark”.

For faste seere af The Daily Show og Real Time with Bill Maher vil denne analogi virke bekendt: BullS**t Mountain News udsender daglige bulletiner til dem, der bebor en boble, hvor hverken fakta eller virkelighed er i stand til at trænge ind.

Et sted hvor man kommunikerer til en konstant skrumpende gruppe af mennesker, hvis eneste formål med at besøge denne station er, at de vil bekræftes i deres forudindtagede holdninger og i øvrigt ikke har noget imod at blive talt ned til.

For seerne har accepteret, at de bliver behandlet som idioter. Faktisk er de slet ikke seere. De er forbrugere, der skal have deres daglige fix af ”Det-vi-vidste-i-forvejen-men-det-er-fedt-at-få-at-vide-igen”. De har ikke behov for perspektiver, analyser eller overraskelser. De vil have det trygge, det, de er vant til at få serveret som sondemad – og så har de i øvrigt heller ikke et problem med at få afbrudt deres programmer af evindelige reklamebreaks eller infomercials, der kan fortælle om det der kommer lige bagefter; det de sender i morgen - eller en anden type af programmer, som stationen ved, at deres seere også er interesserede i.

For det er ikke en tv-station, der er sat i verden af hensyn til publicistiske intentioner: Det er tv, der er sat i verden for at lave penge.  Abonnementer, annoncørkroner – og hvad de ellers kan få op under neglene. Helst den lavest mulige fællesnævner, for det er her, der er flest kroner at score. Det ved McDonalds alt om.


Cheeseburgeren er ikke skabt som et kulinarisk unikum, men fordi den er en fødevare, som færrest mennesker kan have noget imod. Eller som pizza: Selv når den ikke er særlig god, er den stadig god nok til, at vi æder det meste af den. Og skyller den ned med en brun sukkersodavand. For den kender vi jo også…

Men hvis man har set Morgen Spurlocks ”Super Size Me” vil man vide, at man faktisk bliver fysisk syg, hvis man lever af fastfood i en måned. Og hvis man betror den samme tv-kanal en lignende tillid over længere tid, bliver man også syg i roen.

Ukritiske forbrugere, er hvad de vil have. Forbrugere der lige præcis er snu nok til at stemme kanalerne ind i de store kabelpakker – og dumme nok til ukritisk at æde alt det, de efterfølgende vil blive fodret med.
Danske virksomheder vil gerne ”benchmarke” sig imod udenlandske selskaber, der laver præcis det samme. Det betyder på godt dansk, at de gerne vil sammenligne sig med dem, der laver det samme – bare andre steder. Og her falder i hvert fald denne tv-station igennem på samtlige parametre.

Denne skribent har set Champions League, Premier League – og de nationale ligaer i øvrigt, dækket på flere forskellige sprog, og det er påfaldende at den danske udgave halter voldsomt bagefter. Af én væsentlig årsag : Nemlig at den danske station tror, at seerne er idioter.

For hvad nu, hvis man gerne bare vil se en fodboldkamp – og i øvrigt også gerne betale for det – men ikke er interesseret i evindelige afbrydelser, dumsmarte kommentarer og en leflen for den lavest mulige fællesnævner?

Af en eller anden grund, har rettighedshaverne, dvs. UEFA, fået den fikse idé, at rettighederne til Champions League skal fordeles efter landegrænser. Hvilket i sig selv er en smule fjollet i en digital tidsalder, hvor man ved at par små ninja-tricks kan anskaffe sig de nyeste amerikanske tv-serier, længe inden de vises på en dansksproget tv-station.

Men live-transmissioner fra CL er låst til et geografisk område og man kan kun få ”varen” fra én udbyder, der så efterfølgende bestemmer, præcis hvilke kampe man kan se live. Og hvis der er flest idioter – undskyld, seere – der vil se Manchester United og FC Barcelona, er det altså de kampe, der har førsteprioritet.


Hvorfor er det lige, at jeg som forbruger i EU ikke kan købe en SKY Deutschland- (hvis jeg nu gerne vil høre på den voldsomt underholdende Jan Aage Fjørtoft), en SKY Italia- eller en SKY UK-boks, sætte den i stikket og så se Champions League fra lande, der rent faktisk tror, at den gennemsnitlige fodboldfan gerne vil have en aften på et andet niveau, end det man får tilbudt i det lille område, der kendes som ”Danmark”.

Eller måske skulle man snarere spørge: Hvorfor er det lige, at de, der bestemmer over fodboldrettigheder, har vedtaget at de skal trækkes via landegrænser i en grænseoverskridende internet-verden – og dermed lagt min skæbne som seer i hænderne på en station, der åbenlyst betragter mig som en idiot?